Przez cały maj w Szkole Podstawowej w Miedzierzy podejmowano działania mające na celu włączenie się do Ogólnopolskiego Tygodnia Bibliotek. Hasło przyświecające XXI edycji tego wydarzenia to „Biblioteka – miejsce na czasie”. Jest to program promocji czytelnictwa i bibliotek zapoczątkowany przez Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich. Działania podjęte w ramach tej inicjatywy mają na celu podkreślenie roli bibliotek w poprawie jakości życia, edukacji oraz zwiększenie prestiżu zawodu bibliotekarza i zainteresowanie książką szerokich kręgów społeczeństwa.
Akcja „Biblioteka – miejsce na czasie” nie ogranicza się do tradycyjnych książek – promuje różnorodność czytania, włączając w to: audiobooki, e-booki, gry edukacyjne oraz inne niestandardowe formy kontaktu z książką i biblioteką.
Nasza szkoła już po raz kolejny dołączyła do tej ogólnopolskiej akcji, realizując wiele ciekawych wydarzeń związanych z biblioteką i książką (nie zawsze w standardowym wydaniu):
1. Najmłodsi czytelnicy – uczniowie klasy I – odwiedzili bibliotekę szkolną, gdzie uczestniczyli w lekcji bibliotecznej, podczas której dowiedzieli się o pracy bibliotekarza, zasadach obowiązujących w czytelni i wypożyczalni oraz zasobach biblioteki szkolnej.
Przemiłym akcentem dla pani bibliotekarki było wręczenie przez pierwszoklasistów laurki z życzeniami z okazji Dnia Bibliotekarza.
2. Kolejne działania podjęte w ramach obchodów „Tygodnia Bibliotek” polegały na przekonaniu, że czytanie książek jest dobre na wszystko. W tym celu uczniowie klasy IV wykonali plakat, który odpowiada na pytanie „Czytamy książki, ponieważ…”.
3. Klasa I i II udowodniły natomiast, że biblioteka jest jak przyjaciel, z którym dobrze spędza się czas i każdy może znaleźć w niej coś ciekawego dla siebie. Uczniowie wykonali kartę pracy zatytułowaną „Raport z czytelni”, gdzie opisali i wykonali ilustracje swojej ulubionej książki wypożyczonej z biblioteki szkolnej.
4. Uczniowie klasy II i III przez cały rok prowadzili lekturniki, w których zapisywali najistotniejsze informacje na temat przeczytanych przez siebie książek. Do każdej opisanej lektury rysowali ilustracje.
5. W klasie II powstała również książka, której autorami zostali uczniowie, zamieszczając w niej relacje z ciekawych miejsc, gdzie koniecznie trzeba się wybrać!
6. Klasa IV i VI na podsumowanie omawianych lektur: „Kubusia Puchatka” i „Przygód Tomka Sawyera” ozdobili lniane torby na zakupy wizerunkiem sympatycznego misia oraz wykonali lapbooki, w których w kreatywny sposób umieścili najważniejsze informacje dotyczące powieści Marka Twaina. Ponadto w tych klasach polonistka prowadziła akcję „Piątek z książką”, kiedy cała godzina języka polskiego poświęcona była na czytanie ulubionych książek.
Koordynatorem działań w ramach akcji „Biblioteka – miejsce na czasie” była pani bibliotekarka – Edyta Kosma przy nieocenionej pomocy wychowawców, pań: Marii Zbróg, Sylwii Dulewicz, Ewy Juśkiewicz-Barcickiej i Agnieszki Czarneckiej.